Glavni izbornik

Izdvojeni sadržaji

Izletima u prirodu protiv proljetnog umora

Dani postaju sunčaniji i duži, biljke su u punom cvatu. Dok vam se čini da cijeli svijet uživa vani u proljetnom vremenu, vi ste umorniji no ikad. Vjerojatno već znate: žrtva ste proljetnog umora. Iako se to čini nelogičnim, jer tek smo izašli iz zimskog perioda, koji povezujemo sa sezonskim bluesom uzrokovanim kratkim, hladnim danima i minulim božićnim blagdanima, proljeće sa sobom ne donosi nalet energije kakav bismo očekivali. Zbog čega nas onda prvi proljetni dani čine blijedom kopijom samih sebe, da jedva pronalazimo snage da ustanemo iz kreveta?

Nema jednoznačnog odgovora na to pitanje, ali znanstvenici smatraju da je tomu nekoliko glavnih uzroka. Teorija kaže da se naše tijelo, kako dani postaju duži i topliji, automatski prilagođava hormonalnim promjenama: dok je zimi proizvodilo više melatonina, hormona spavanja, sad kad je stiglo proljeće reagira na pojačanu svjetlost i proizvodi više serotonina, hormona sreće. Osim toga, krajem ožujka prelazimo i na ljetno računanje vremena, što također utječe na naš bioritam. Sve te promjene mogu biti teško opterećenje za tijelo, zbog čega nekoliko tjedana osjećamo umor i bezvoljnost.

Povrh svega, najvažnije je shvatiti da je umor prije svega rezultat svakodnevnih navika. Kako bismo ga nadvladali i u proljeću počeli uživati punim plućima, moramo prije svega analizirati svoj životni stil i prilagoditi ga vremenu.

Donosimo vam nekoliko savjeta o tomu kako da lakše povratite energiju i polet.

1. Korigirajte prehranu

U prvom redu, trebali biste izbjegavati industrijski prerađenu hranu jer ona sadržava velike količine šećera, masnoća i aditiva, što opterećuje organizam. Umjesto industrijski prerađene, birajte hranu s niskim glikemijskim indeksom: jedite što više svježeg, sezonskog povrća, proteinske obroke i zdrave masnoće, poput maslinova ulja. „Naciljajte“ vikend okupan suncem, košaru za piknik napunite zdravim namirnicama, odaberite omiljeni vidikovac u NP „Krka“ i promatrajte kako pozitivni efekti takva izleta djeluju na vas tijekom radnog tjedna.

2. Smanjite unos kave i alkohola

Iako napitci s kofeinom izgledaju kao prvi i logičan izbor kada želimo podići razinu svoje energije, oni su u velikim količinama zapravo kontraproduktivni. Stoga ograničite unos tih napitaka na dvije do tri šalice dnevno. Izbjegavanje alkohola (i cigareta) podrazumijeva se i ne treba ga dodatno pojašnjavati.

3. Krećite se na svježem zraku

Topliji dani omogućuju nam duži boravak na otvorenom, odnosno na suncu, a to znači i bolje sintetiziranje vitamina D. Budući da tjelesna aktivnost ubrzava metabolizam i poboljšava cirkulaciju, nakon vježbanja osjećat ćete se bolje, energičnije i odmornije. Svakodnevni boravak na svježem zraku razbuđuje nas i obnavlja, ali i čini sretnijima, pa što češće birajte šetnju umjesto automobila ili izlet u park umjesto gledanja filma.

Iskoristite lijepo vrijeme za borbu protiv umora vožnjom bicikla, trčanjem ili dugom šetnjom prirodom, primjerice pješačkim stazama NP „Krka. Spojite tjelesnu aktivnost s blagotvornim boravkom u netaknutoj prirodi i na taj način pobijedite proljetni umor.

Pješačke staze i vidikovci Nacionalnog parka „Krka“ opremljeni su edukativnim tablama s detaljnim informacijama o biljnom i životinjskom svijetu i kulturnopovijesnim zanimljivostima u Parku. Pogledi s vidikovaca na njima nikog ne ostave ravnodušnim. Tri su staze kružne: Skradinski buk (1 900 m), Roški slap (1 360 m) i Manastir Krka (2 100 m). Najduža među njima, staza Stinice – Roški slap – Oziđana pećina, duga 8,5 kilometara, idealno je odredište za cjelodnevni izlet u prirodu, kojim ćete garantirano napuniti baterije za sljedećih nekoliko dana.

4. Pijte dovoljno tekućine

Poslušate li prethodni savjet i odlučite se za otkrivanje pješačkih staza NP „Krka“, ne zaboravite sa sobom ponijeti, uz zdravu hranu, i dovoljno tekućine. Unos tekućine važan je tijekom cijele godine, a posebno u njezinu toplijem dijelu. Preporučeni dnevni iznos izračunava se tako da pomnožite trideset mililitara sa svojom tjelesnom težinom u kilogramima. Najbolji izbor jesu voda, biljni čajevi i nezaslađeni prirodni sokovi.

5. Dovoljno spavajte

Umor se najčešće nagomilava zbog premalo sna. Na taj način mogu nastati hormonski poremećaji, povećava se rizik od pretilosti i krvožilnih bolesti, a dolazi i do mentalne slabosti koja uzrokuje poteškoće u donošenju odluka i rješavanju problema. Stoga nemojte štedjeti na snu! Ako vam se bioritam poremetio zbog prelaska na ljetno vrijeme, pokušate ga korigirati na prirodan način: nekoliko sati prije odlaska na spavanje izbjegavajte alkohol i kofein i gledanje ekrana, bilo televizijskog bilo kompjutorskog  bilo zaslona mobitela. Radije to vrijeme iskoristite za druženje s ukućanima ili uživanje u dobroj knjizi.